Werknemers ondersteunen is
ziekteverzuim voorkomen
11 tips voor werkgevers:
hulp bieden bij geldzorgen
De stijgende kosten en huidige inflatie raakt iedereen. De gas- en energieprijzen nemen enorm toe, de boodschappen en kinderopvang worden duurder. Werknemers maken financiële problemen niet snel bespreekbaar. Ze zeggen helemaal niets of te laat als er al schulden zijn opgebouwd. Als werkgever kom je er vaak achter als er loonsancties binnenkomen of als de werknemer zich ziek meldt.
De signalen die erop wijzen dat je werknemer mogelijk geldzorgen ervaart
Uit onderzoek blijkt dat werknemers met financiële problemen zich frequenter ziek melden. Gemiddeld duurt het 5 jaar voordat iemand met geldzorgen zich meldt voor hulp. Vaak wordt de werkgever hier niet bij betrokken, maar het raakt de organisatie wel.
Juist door de krapte op de arbeidsmarkt wil je de kennis en kunde van je waardevolle werknemer behouden en de duurzaamheid van je organisatie waarborgen. Neem daarom als werkgever een actieve rol in het voorkomen van ziekteverzuim. Maar wat kan je als werkgever doen? Hoe kun jij je werknemer ondersteunen? En hoe kan je als werkgever duurzaamheid van je organisatie realiseren?
Ziek van geldzorgen
Door de stijgende kosten dreigen ruim 1 miljoen huishoudens in de financiële problemen te komen. Zo’n 600.000 daarvan hebben niet eerder te maken gehad met betalingsproblemen. 1 op 7 mensen komen in Nederland in geldnood. Er wordt een hele grote toestroom verwacht van mensen die in de schuldhulpverlening terechtkomen en dit kost zowel het gezin als de overheid veel geld.
Financiële problemen zorgen voor gezondheidsklachten. Onderzoek wijst uit dat geldzorgen niet alleen doorwerken op de gezondheidsbeleving, maar ook daadwerkelijk fysieke en psychische klachten veroorzaken. Huisartsen en praktijkondersteuners krijgen aan de lopende band mensen met onverklaarbare klachten. Zodra er doorgevraagd wordt, blijkt dat financiële problemen de oorzaak zijn. De chronische stress van financiële problemen kan zelfs blijvende lichamelijke schade veroorzaken.
Mentale klachten als gevolg van financiële problemen komen steeds vaker voor. Concentratieproblemen, depressieve gevoelens, angststoornissen en gevoelens van onmacht steken de kop op. Geldzorgen maken dus letterlijk ziek.
Wat kun je als werkgever doen bij geldzorgen?
Tip 1: Doorbreek het taboe!
Maak duidelijk dat financiële problemen bespreekbaar zijn. Bied werknemers de mogelijkheid om hun situatie bij de werkgever of vertrouwenspersoon bespreekbaar te maken. Laat weten dat je de problemen van de huidige situatie ziet en erkent plus hulp wilt verlenen indien nodig en gewenst.
Tip 2: Creëer bewustwording.
Download de bijgaande flyer en hang deze in jouw organisatie op, zorg voor bewustwording omtrent het probleem. Voeg een blog als deze toe aan je intranet of stuur hem rond om het maatschappelijke probleem aan de kaart te stellen. Organiseer een informatiesessie of verwijs naar onze website voor algemene informatie.
Tip 3: Loonbeslagen, wat kun je doen?
Aan een loonbeslag gaat een traject van betalingsherinneringen en aanmaningen vooraf. Hieraan heeft de werknemer niet kunnen voldoen. Er zijn ervaringsdeskundigen, wellicht zelfs in je organisatie, die een collega kunnen helpen. Een budgetbegeleider kan ook uitkomst bieden. Stuur je werknemer een brief, een voorbeeld hiervan kun je downloaden op deze pagina.
Tip 4: Wees alert op signalen.
Is een medewerker vaak ziek, gedraagt hij of zij zich anders? Wil iemand vaker overwerken of vraagt diegene om zijn/haar loon of vakantiegeld eerder uitbetaald te krijgen? Is iemand zijn woning kwijt geraakt of zijn er andere ingrijpende life-events? Dit zijn redenen om het gesprek aan te gaan.
Tip 5: Zorg voor een duidelijk en helder beleid.
Wat kan een medewerker met financiële problemen verwachten en waar wil je ze bij ondersteunen? Maak vooraf duidelijk binnen de organisatie welke stappen je hierin wilt nemen. Zet deze op papier en communiceer het plan van aanpak. Kan een medewerker zich bij de werkgever melden, bij de bedrijfsarts of een vertrouwenspersoon? Of mag de werknemer direct in contact treden met de budgetbegeleider? Zorg voor korte communicatielijnen!
Tip 6: Soms is uitgebreidere hulp nodig.
Financiële problemen kunnen zorgen voor psychische en fysieke problemen. Medewerkers die met deze klachten rondlopen hebben grotere kans op (langdurig) ziekteverzuim. Voorkom uitval en biedt passende hulp.
Tip 7: Ga niet op de stoel van de hulpverlener zitten.
Dit is misschien wel de belangrijkste tip. Het Nibud waarschuwt bedrijven, ‘Ben terughoudend met het verstrekken van leningen’. Verwijs je medewerker door naar een professional voor advies en begeleiding.
Tip 8: Denk aan de privacy van de medewerker.
Is er sprake van een loonbeslag? Dit valt onder de geheimhoudingsplicht. Laat de medewerker van de afdeling salarisadministratie die het beslag verwerkt, contact opnemen met de medewerker. Verwijs hem/haar naar de mogelijkheden.
Tip 9: Leer mensen omgaan met geld.
Organiseer een workshop met de budgetbegeleider voor tips over financiële administratie, betalingsverplichtingen en budgetteren.
Tip 10: Wees creatief in het bedenken van ondersteunende maatregelen.
Heb jij een bedrijfskeuken? Blijven er aan het einde van de dag maaltijden of broodjes over? Breng in kaart wie je hier blij mee zou kunnen maken. Heb je de mogelijkheid om een kast in je organisatie te plaatsen? Vraag aan collega’s om kleding mee te nemen die ze niet langer gebruiken maar wel nog in goede staat zijn. Dit kan zowel voor volwassenen als kinderen. Collega’s die een kleiner budget hebben kunnen in deze doorgeefkast kleren pakken voor zichzelf of hun gezinsleden.
Tip 11: Ondersteun laaggeletterde collega's!
Naar schatting heeft de helft van de mensen met financiële problemen moeite met lezen of schrijven. Biedt hulp aan bij het doornemen van facturen en brieven of help werknemers bij het verbeteren van hun taalvaardigheid.
ICL Arbeid biedt de helpende hand
De professionals van ICL Arbeid hebben uitgebreide ervaring met het begeleiden van werknemers en werkgevers op het gebied van budgetbegeleiding, mentale en fysieke klachten. De diensten kunnen op verschillende hulpvragen inspelen en ziekteverzuim voorkomen:
Budgetbegeleiding
de budgetbegeleider van ICL Arbeid brengt met werknemers in kaart wat de huidige financiële situatie is en stelt een plan van aanpak op.
Mentale begeleiding en financieel advies:
een dienst die werknemers op mentaal en financieel vlak ondersteuning biedt. Om uitval te voorkomen of om problemen aan de hand van een plan van aanpak proberen op te lossen.
Mentale coaching in de buitenlucht
alles even van je af kunnen praten en nieuwe inzichten krijgen. Dit kan helpen om weer wat ademruimte te creëren.
Workshops
In deze workshop werken we aan financieel omdenken. Wat heb je allemaal aan spullen? Heb je deze allemaal nodig? Kan je hier spullen van verkopen? Wat zijn triggers om geld uit te geven of rekeningen te negeren? Waar kan ik op besparen en hoe doe ik dat?
Graag reiken we je ook een e-mail aan die je naar medewerkers kan sturen zodra er sprake is van een loonbeslag. Wil je deze ontvangen? Neem dan contact op met c.berghmans@iclimburg.nl.
Virtuele bewustwording
Op deze pagina kan je een gratis poster downloaden. Hang deze op in je organisatie. Zet op je intranet deze link naar onze website, hier vertellen we meer over wat een budgetbegeleider kan betekenen voor de medewerker.